Non e un problemo!Separate engines - good point on the starting, my assumption was that they were geared together, following Mario Castoldi's statement in
L'Ala d'Italia [The Italian Wing] in April 1942 [my shortened translation]:
“The contra rotating propeller has it’s own advantages for high power and speed. The advantages are conspicuously simple, in that they decrease the size of the arc of the propeller, and they are less than an equivalent four blade propeller required to absorb equivalent power, and lowers the tip speed, an important factor in the required high performance.” He went on to add that the separate engine ‘halves’ driving separate propellers “made it difficult to ensure both propellers were turning at equal revolutions, but it was found acceptable within a variation of 2 – 3%.”
Original here:
Quote:
« La doppia elica ha il suo campo d'azione per potenze molto forti e per le altissime velocità. I vantaggi rispetto all'elica semplice sono cospicui, poiché con l'accoppiamento delle eliche, supposta una data forma di pala, si può ottenere il minimo diametro possibile, inferiore a quello dell'elica a quattro pale che assorba ugual potenza. Il sistema è perciò indicato per ridurre la velocità periferica delle pale, condizione indispensabile per avere un rendimento elevato. Questi vantaggi si apprezzano specialmente quando si disponga di motori di potenza di 2000-3000 cavalli o superiore (potenze verso le quali la motoristica moderna si avvia rapidamente) da montare su apparecchi molto veloci.
« Le due eliche dell'M.C.72 erano azionate separatamente da due motori accoppiati. Ciò rendeva difficile mantenere costantemente uguale il numero dei giri delle due eliche. Si è constatato però che il rendimento si manteneva ugualmente buono, per le piccole variazioni di giri delle due eliche che al massimo arrivavano al 2 o al 3 %.
http://www.alieuomini.it/pagine/dettagl ... ld,19.htmlStill can't find any reference to disqualification at the time of the final Schneider race, but several references to engine problems (not surprising, of course) and the fatal crash of one of the machines killing pilot Monti due to a propeller failure while trying to establish the cause of the backfire[?] engine problems.
Thanks Mike. The story of 'why' this one's interesting, as you know.

The Pathe film doesn't show the engine starting, but does show both props stopping on the taxi in, simultaneously. However the You-Tube film I embedded in my blog post shows the aft prop running at start while the fwd one is starting up, so clearly not geared together as I'd assumed - silly of me, really, on a re-read.
I'd add that reliable data tracking back to original data on the type and history is actually very tricky to find, once you get past the main facts. Yet this is a fascinating and historically important aircraft.
The You-Tube film:
http://www.youtube.com/watch?v=2ujmLZVUC-gRegards,